Wat is de invloed van social media op consumentengedrag?

In hoeverre is het social media gebruik van de consument van invloed op het consumentengedrag? Welke elementen spelen daarin een belangrijke rol? Zoekt de consument via social media bevestiging om individuele behoeften en verlangens te realiseren? Een mening of een recensie op een invloedrijke blog kan aanzetten tot de aankoop van een bepaald product. De manieren waarop social media van invloed kunnen zijn op het gedrag van consumenten zijn uiteenlopend. Dit is een samenspel van autoriteit, populariteit, betrouwbaarheid en trendgevoeligheid.

Elementen binnen social media die van invloed zijn op consumentengedrag:
• Autoriteit van de afzender
• Autoriteit van het sociale medium
• Populariteit van het sociale medium
• Betrouwbaarheid van de afzender
• Betrouwbaarheid van het sociale medium
• Betrouwbaarheid van de boodschap
• Trendgevoeligheid van het sociale medium
• Trendgevoeligheid van de boodschap

De autoriteit van de blogger bepaalt in zekere mate het referentiekader waarin een geblogde boodschap geplaatst moet worden. Is het bijvoorbeeld een journalist van een toonaangevende krant of een particulier die goed een mening uiteen kan zetten? De mate van betrouwbaarheid is in veel gevallen niet altijd te verifiëren. Daarmee raakt de validiteit van een boodschap op de achtergrond en speelt opinievorming een grotere rol. Een vraag die zich opwerpt is in hoeverre opinievorming binnen social media een schijnwaarheid kan creëren. Hoe meer mensen iets als “waar” beschouwen des te meer mensen ook daadwerkelijk gaan geloven dat iets waar is. Mooi voorbeeld is de helpdeskcase waarin Youp van ’t Hek het voor elkaar kreeg via Twitter de helpdesken van grote bedrijven aan de kaak te stellen. De verhalen en meningen die werden gevormd binnen diverse social media maakten dat iedere helpdesk in Nederland werd bestempeld als slecht. Geen enkel onafhankelijk onderzoek vormt het bewijs dat dit ook daadwerkelijk zo is. Toch geloven we het. Zeker nadat “serieuze” kranten als het NRC de verhalen zijn gaan publiceren.

Trendgevoeligheid en actualiteit van een onderwerp vormen belangrijke aspecten in relatie tot de invloed van de boodschap op gedrag. Wanneer we trendgevoeligheid en actualiteit samenvatten als onderscheidend vermogen dan gaat het erom wanneer iets nieuws- of nieuwwaarde heeft. In die zin speelt competitief gedrag binnen social media een rol. Degene die het eerste iets vertelt of laat zien over een nieuw product of nieuwsbericht zal ook het snelst en het meest gelezen worden en daarbij ook nog eens veelvuldig worden gequote en gelinkt.

Een blog als bijvoorbeeld Nalden.net is een populair trendsettend communicatieplatform geworden. Bedrijven betalen om op de blog terecht te komen. De achtergrond (wallpaper) van de blog is te huur als advertentieruimte. Nalden heeft zo’n 575.000 unieke bezoekers per maand waardoor het voor grote merken als Vitra, Nike en Philips zeer aantrekkelijk is om aanwezig te zijn op de blog. Is Nalden te bestempelen als een autoriteit? Niet in de zin van serieuze journalistiek. Nalden blogt over dingen die hij tof vindt. Muziek, design, feestjes, reclame, gadgets, technologie, architectuur en kunst. De blog is volledig afhankelijk van de smaak van één individu.

Lees meer over het onderzoek: De invloed van social media op communicatie

Plaats een reactie