Wat is de invloed van social media op interpersoonlijke communicatie in relatie tot branding strategieën middels social media?

In hoeverre worden individuele behoeften en verlangens direct via social media bevredigd? Daarin is het interessant om te bekijken welke aspecten er allemaal meespelen. De primaire behoeftebevrediging van social media is vanzelfsprekend en richt zich op sociaal contact en erkenning. Het verschil zit hem in gebruikersomgeving en de gereedschappen die men tot zijn beschikking heeft om zich “onderscheidend” te presenteren. Net als een gemiddeld merk profileren mensen zich op hun meest positieve manier op hun Hyves of Facebook pagina. Of het allemaal waarheid is doet er niet toe. De online identiteit hoeft ook niet hetzelfde te zijn als je “werk identiteit” of je “familie identiteit”. Beeldcommunicatie speelt daarin een grote rol. De eerste indruk van iemand doe je op door de foto’s te scannen die online staan. Laat iemand zien op welke bijzondere plekken hij of zij is geweest? Of zijn het de bekende party pictures waarmee men vooral wil laten zien hoe populair men is.

Het bouwen van een imago middels social media is voor veel mensen een serieuze aangelegenheid geworden. De relatie die gelegd kan worden met branding is dat een belangrijk deel van een imago gevormd wordt door de producten of diensten die men gebruikt. Met name de online zichtbaarheid daarvan is voor merken een interessant gegeven. Dit betekent dat het voor merken van groot belang is dat zij zelf ook aanwezig zijn binnen de social media zodat de consument zich direct kan identificeren met zijn of haar product. Het zal misschien weleens zo kunnen zijn dat voor veel merken bijvoorbeeld de facebookpagina belangrijker gaat worden dan de corporate website.

De laagdrempeligheid van social media maakt dat het zo eenvoudig is geworden iets online te delen, dat men dit vaak doet zonder er zelfs maar bij na te denken. Het delen van ervaringen over bepaalde producten of andere zaken zoals uitgaansgelegenheden of winkels waar men is geweest is voor veel jongeren een peiler in hun bestaan. Een “fashion statement” maak je zowel online als offline. Over die ene geweldige uitgaansgelegenheid deel je graag je ervaringen via je Hyves pagina. Je vakantiefoto’s druk je niet meer af maar zet je op je Facebookpagina. Een vervelende ervaring, daar twitter je over. Ongeacht de consequenties willen we altijd maar vertellen wat we hebben meegemaakt. Kortom, personal storytelling, en dan via media die voor de hele wereld bereikbaar zijn. Je leven ligt niet op straat, maar is te googelen.

Mensen die het serieuzer nemen passen een bewuste personal branding strategie toe. De “populariteit” van iemand is kwantitatief direct zichtbaar d.m.v. het aantal vrienden of volgers. De kwalitatieve meting van iemands populariteit is een ander verhaal. Je kunt niet direct zeggen dat de persoonlijke beelden en verhalen daarin een maatstaf vormen. De vraag is dus vooral hoe oprecht en authentiek is iemands online identiteit. Is dit bijvoorbeeld te meten? Uitgangspunt is dat de intensiteit van contacten binnen social media in principe belangrijker is dan het aantal contacten. Bepalen social media iemands leven of bepaalt iemands leven in welke social media men zich beweegt? Beide stellingen vragen om uiteenlopende oplossingen wanneer merken een effectieve communicatiestrategie middels social media willen uitrollen. Maakt men gebruik van de media op zichzelf of zet men in op de mensen die zich binnen social media bewegen (peer to peer effect)?

Te onderzoeken meetpunten die gebruikt kunnen worden om de invloed van social media op interpersoonlijke communicatie in relatie tot branding zichtbaar te maken:
• Beeldcommunicatie
• Gebruikersomgeving
• De spreiding van het sociale medium (lokaal of globaal)
• Imago van het sociale medium (welke doelgroep?)
• Kwantitatief gemeten “populariteit” van een afzender (peer to peer effect)
• Kwalitatief gemeten “intensiteit” van contacten

Lees meer over het onderzoek: De invloed van social media op communicatie

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: