Social media, democratisering van communicatie

Social Media zijn oorspronkelijk nooit bedoeld voor bedrijven om te communiceren. Deze media hebben echter zo’n enorme democratisering van communicatie teweeg gebracht dat alle organisaties er niet meer omheen kunnen. Of je nu de bakker om de hoek bent of een onderwijsorganisatie maakt niet meer uit. Je bent verplicht om opende één of andere manier actief te zijn op deze media. Probleem is echter dat men vaak onvoldoende de mediumspecifieke eigenschappen begrijpt en daardoor op een niet al te effectieve manier deze media als middel inzet. Wat dat betreft is er eenzelfde beweging te zien als in de beginjaren van internet. Het aanwezigheidssyndroom was toen ook aanwezig. Zo’n beetje iedereen moest een website hebben. Bedrijfsfolders werden omgetoverd tot webpagina’s onder het mom van “dan zijn we in ieder geval net als de concurrentie aanwezig”.

Nu zie je langzaam maar zeker de webadressen op abri’s vervangen worden door Facebook en Twitter icoontjes. Het sociale web verdringt hiermee het informatieve web. Over een jaar of 2 zal de aanwezigheid op social media belangrijker zijn dan de corporate website.

Wil je ook maar iets bereiken met social media dan zal je moeten bedenken hoe je de dialoog kan managen. Wil je effectief sociaal communiceren via social media leer dan luisteren en converseren.

Samengevat, begrip van het medium, managen van dialoog, en goede conversatie activeren rondom je merk, bedrijf of organisatie zal leiden tot positieve resultaten. Dat is waar we op moeten inzetten binnen het communicatie onderwijs de komende jaren. Social media betekent participatie van je doelgroep in je communicatie. Het is tijd om de consument serieus te nemen als marketeer. Er is sprake van “one minute branding” (Peter van den Heuvel). Iedere minuut dat er dialoog is over je merk is er sprake van branding. En die kan maar beter tot positieve merkperceptie leiden.

Social media is een communicatiemiddel. Maak niet de denkfout het middel in te zetten als alle andere (passieve) middelen. Het middel vraagt om communicatie waarmee je mensen continu dient uit te dagen tot participatie.

Advertenties
Comments
One Response to “Social media, democratisering van communicatie”
  1. Bert de Jong schreef:

    Hallo René,

    Interesant stuk. Ik herken de ontwikkeling die je schetst zeker, maar er wordt, niet alleen door jou, iets vergeten. De wijze van communicatie moet overeenstemmen met wie je bent en waar je voor staat. Als je dus gebruik maakt van een democratisch medium moet je ook een democratische inborst hebben en, werkelijk, bereid zijn tot een dialoog. Ik zie veel bedrijven die wel gebruik maken van social media, zonder haar democratische, interactieve wezen te omarmen. Ik ben benieuwd naar best practice cases waar bedrijven werkelijk een klantgerichte organisatie worden en daarbij deze media als verlengstuk inzetten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: