De meerwaarde van content

De meerwaarde van content is steeds meer afhankelijk van verschillende factoren. Wat opvalt (en dat is niet alleen bij webteksten) is dat het waarheidsgehalte van content er steeds minder toe doet. In zoverre dat we steeds minder moeite doen om content te duiden. De emotionele lading van content neemt in veel gevallen de overhand.

Een sterk voorbeeld was enige tijd geleden te zien bij het tv programma Zembla wat onderzoek heeft gedaan naar het waarheidsgehalte van De Telegraaf (Waarom geloven we (in) DeTelegraaf en andere kranten)

Bij het cureren van content is het de vraag welke parameters je dient te hanteren. Ik vergelijk het een beetje met de televisie. Een TV programma als RTL Boulevard zal bij het cureren van hun “nieuws” waarschijnlijk vooral kijken naar het entertainmentgehalte. De wereld draait door zal meer een mix zoeken. Een zelfde vergelijking kan je maken tussen een krant als De Telegraaf en het NRC. Een mooie oplossing voor het cureren van online content zou kunnen zijn dat je de parameters kunt instellen naar aanleiding van je favoriete media. Ik stel me voor dat wanneer je het Boulevard filter op Facebook instelt je een doorlopende roddelrubriek kunt filteren uit je berichten.Terwijl het NRC filter een serieuze (geverifieerde) weergave moet kunnen geven.

Maar het zou verder kunnen gaan. Wellicht krijgen we in de toekomst te maken met branded social media. Het is niet ondenkbaar dat we te maken krijgen met sociale platformen gebaseerd op een bepaald medium. Zo zijn ook ooit de omroepen ontstaan. Deze waren weliswaar op een bepaalde politieke stroming of christelijke overtuiging gestoeld. Een dergelijke verdeling zal waarschijnlijk in deze tijd minder relevant zijn, maar er is wel behoefte aan duiding op een manier die bij je persoonlijke mediavoorkeuren past.

Het belang van verhalen vertellen brengt ook weer de behoefte aan nieuwe disciplines met zich mee. De communicatiemanager zal evolueren naar een verhalenmanager (De Verhalenmanager).

Disciplines als tekstschrijven of redactie zullen voorlopig nog wel blijven bestaan. Echter zal je van meer markten thuis moeten zijn. Het is niet ondenkbaar dat een tekstschrijver in de toekomst meer in de richting van scripts en scenario’s denkt dan enkel de beperking van statische content.

Bovenstaande blog is een reactie op het artikel De toekomst van webredactie: crossmediale curatie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: