De verhalenmanager

De laatste tijd kom je steeds meer nieuwe functies tegen in de communicatiewereld: social media manager, community manager, conversation manager, webcare manager, content manager. De vraag is of daar vanuit transmedia storytelling ook de functie verhalenmanager aan toegevoegd zou kunnen worden. Zou dat een overkoepelende allesomvattende functie zijn waarbinnen iemand verantwoordelijk is voor de sturing van alle mogelijke vormen van word of mouth conversatie?

Zo’n persoon zou bezig moeten zijn met drie dingen:
– Het op gang brengen van merkverhalen
– Het monitoren van merkverhalen
– Het managen van de platformen waarop de verhalen zich afspelen

Het uitgangspunt om communicatie honderd procent vanuit het vertellen van verhalen te managen is nog iets waar we niet helemaal aan toe zijn maar waar we wel naar toe gaan. Het verhaal staat in dit geval symbool voor de totale communicatie van een bedrijf of organisatie. Je ziet nu al dat merken steeds meer vanuit een verhaal worden opgebouwd. Vaak gestuurd vanuit een corporate story en daarna gevoed door een publiek van fans of tegenstanders. Er zijn ook verhalen die vanzelf ontstaan (zowel positief als negatief). Het maakt in feite niet meer uit of iets waar of onwaar is. Alles draait om de emotie die wij uit het verhaal wensen te halen. Die emotie is gedreven door wat de massa voelt als collectief.

En hoe zit het dan met het reclamebureau? Die zijn toch al jarenlang bezig met het verzinnen van verhalen? Dat klopt alleen houden zij zich niet bezig met het doorlopend 24 uur per dag uitzetten en op gang houden van verhalen binnen alle beschikbare media. De verhalenmanager doet dat wel. Sterker nog hij zal wel moeten. De hedendaagse samenleving wil dat alles zoveel mogelijk via verhalen overgebracht wordt. Daarop wil men reageren binnen een zelf te kiezen medium en participeren op een manier die past bij de persoon. Of het nu een nieuw product is of een nieuwsitem. Verhalen moeten worden gestuurd en onderhouden.

Zou een communicatie afdeling in de toekomst dan verhalen afdeling gaan heten? Moet de verhalenmanager dan ook scriptschrijvers aansturen? Waar ligt de ethische grens van een verhaal?

Verhalenmanagement: een sprookjeswereld of realiteit?

Advertenties
Comments
One Response to “De verhalenmanager”
Trackbacks
Check out what others are saying...


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: