Transmedia Strategy les 1 voor de minor crossmedia

Transmedia of transmediale storytelling kun je zien als een uitgebreide manier van verhalen vertellen over meerdere kanalen. De koppeling met film- en entertainment wereld is dan snel gemaakt. Hier is de verhaallijn vrijwel altijd leidend in relatie tot de beleving en perceptie van de doelgroep. Veel cases waarin een transmediale aanpak is te herkennen, komen dan ook uit deze hoek.

Het is vooral interessant om crossmedia en transmedia storytelling bij elkaar te zien.
Crossmedia dicteert vanuit mediumspecificiteit het concept en transmedia geeft de inhoudelijke strategische handvatten om te weten hoe en via welke platformen een concept het meest effectief kan worden ingezet. Wat je daarbij ziet is dat transmedia mogelijkheden geeft om product en communicatie in elkaar over te laten vloeien. Het bindmiddel daarbij is altijd de content. De verhaallijnen en de mate waarin je inspeelt op kennis, houding en gedrag van je doelgroep bepalen de effectiviteit van een transmediale strategie.

Dit is de eerste les voor de minor crossmedia van de opleiding communicatie.
Hogeschool Inholland Rotterdam
Domein Communicatie, Media & Muziek.

In deze les de volgende onderwerpen:

Wat is transmedia?
– Uitgangspunten voor transmediaal denken
– Transmedia en crossmedia
– Transmedia en sociale media

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: