Auteur van het hoofdstuk Transmedia Storytelling voor het Basisboek social media

Social media. Zowel wetenschappers, vakprofessionals als het onderwijs zijn er druk mee. Er zijn al heel veel goede boeken verschenen over de inzet van social media die antwoord geven op allerlei vragen uit de praktijk. Toch bestaat vanuit het onderwijs behoefte aan een boek dat de theorie uit de wetenschap samenbrengt met de praktijk vanuit meer disciplines. Een boek dat verder gaat dan alleen advies over de inzet van social media door een brede basiskennis te bieden die ook inzicht geeft in de wetenschappelijke of theoretische aspecten.

Verschillende wetenschappers schetsen vanuit de theorie het ontstaan en de gevolgen van de social media waarna meerdere vakspecialisten de praktische kant van social media toelichten. De bijdragen van de auteurs over onderwerpen als strategische communicatie, journalistiek, mediaplanning en public relations vormen gebundeld de basiskennis voor opleidingen in het HBO- en WO-onderwijs waarin social media een rol speelt.

Over het hoofdstuk Transmedia storytelling
Het lijkt erop alsof er ieder jaar weer een nieuwe mediaterm in communicatieland het levenslicht ziet. Waren we nog maar net gewend aan crossmedia dan is daar nu transmedia als opvolger. Praten we dan over hetzelfde of is het toch wat anders? En dan is er nog social media als aanvoerder van alles. Transmedia storytelling is een uitermate geschikte methode om gedachtegoed met een bepaalde visie of een cultureel doel over te brengen. De meeste toepassingen die je nu ziet zijn vooral gericht op entertainment en film. Maar de methode kan binnen veel meer disciplines van het communicatievak worden toegepast. In dit hoofdstuk gaat René Boonstra in op de rol van social media binnen transmedia storytelling. Met name de participatiecultuur speelt daarin een belangrijke rol. De centrale vraag in dit hoofdstuk is hoe een communicatieprofessional transmedia storytelling kan gebruiken als effectieve strategische methode om via social media een boodschap over te brengen.

Vanaf augustus 2011 is het boek beschikbaar. Interesse? Neem contact op met Boom Lemma uitgevers voor meer informatie.

Zie ook: www.basisboeksocialmedia.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: