Crossmedia als concept versus transmedia als strategie

De gedachtegang is dat crossmedia er vooral op gericht is om een boodschap “door de kanalen heen te krijgen” met als einddoel concrete communicatie(-effect)doelstellingen. Daar heb je (meestal) een eenduidig creatief communicatieconcept voor  nodig om je doelgroep zover te krijgen dat ze ook daadwerkelijk met verschillende uitgedachte cross-overs overstappen naar een volgend platform om een nieuw onderdeel van het communicatieconcept tot zicht te nemen.

Transmedia of transmedia storytelling zie ik meer als een systematiek om je verhaal af te stemmen op mediaconsumptiegedrag en participatiebehoefte (of bereidheid)  van een publiek. In feite zou dat theoretisch gezien ieder verhaal kunnen zijn. Daar hoeven niet altijd concrete communicatie(-effect)doelstellingen achter te zitten. Mijn stelling zou dan ook zijn dat transmedia ook zonder conceptuele gedachte als strategische denkwijze gebruikt kan worden. Dat zie je natuurlijk veelvuldig bij toepassingen in de film- en entertainment industrie.

Wanneer je vanuit crossmedia een concept zou ontwikkelen wat je op transmediale wijze weer uitzet over verschillende platformen dan krijg je in feite een combinatie van twee versterkende factoren. Dus je zou kunnen stellen dat een transmediaal platform op zichzelf weer crossmediale elementen in zich kan hebben. Dus een adaptatie naar een aantal media met verbindende elementen kan een platform vormen in een transmediale lijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: