Transmedia is verduidelijking van crossmedia

Transmedia of transmedia storytelling is meer een fundamentele verduidelijking of benoeming van crossmedia dan dat  het gezien moet worden als het ultieme toekomstscenario van entertainment. Je zal altijd verschillende vormen van entertainment blijven houden. De grove indeling is dat er entertainment is voor zowel passief als actief betrokken mensen. Over het algemeen maakt een publiek daarin ook een keuze. Wanneer je van je publiek vraagt om in verschillende media een verhaal te volgen dan vergt dat inspanning waarop men niet altijd zit te wachten.  De inspanning die je vraagt van je publiek moet je dus doseren aan de hand van strategische uitgangspunten.

Ik zie wat dat betreft transmedia meer als strategisch crossmediaal model. Als je dat goed koppelt aan entertainment dan creëer je rijkere communicatiemogelijkheden.  Mijn stelling is dat entertainment het product is en transmedia de strategische handvaten geeft hoe en via welke kanalen men het product effectief kan communiceren. Wat je daarbij ziet is dat transmedia mogelijkheden geeft om product en communicatie in elkaar over te laten vloeien. Het bindmiddel daarbij blijft altijd de content. De verhaallijnen en de mate waarin je inspeelt op kennis, houding en gedrag van je doelgroep bepalen de effectiviteit van een transmediale strategie. Het sterke van transmedia is dat je (mits goed aangepakt) in principe de mogelijkheid hebt om bijna alle mogelijke doelgroepen te bereiken. Zowel de mensen die actief mee willen doen als degenen die liever in hun luie stoel blijven zitten. Als je een doelgroep in verschillende lagen van betrokkenheid indeelt dan is er voor iedere laag wel een transmediale vorm te bedenken waarmee je ze kan bereiken.

Transmediaal denken vormt een aanvulling waarmee je bepaalde entertainmentvormen beter als product neer kan zetten. Een film kan dus een film blijven, maar de positionering van de film is sterker als je het verhaal via meerdere kanalen de wereld in brengt.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: