Kunnen mensen met passie het imago van een organisatie veranderen?

Ik kwam een bericht tegen op Frankwatching over het gegeven dat Apple over passie gaat. En dan met name passie voor gebruikers en passie voor kwalitatieve en mooie producten voor die gebruikers. Microsoft heeft ook passie. Maar die is anders gericht. Daarop moest ik aan Inholland denken. Inholland heeft ook passie. De mensen die er werken en de studenten zijn op de een of andere manier betrokken bij de organisatie. Maar is die vergelijkbaar met Apple of Microsoft? Misschien wel met geen van beide, of misschien zijn we wel aan het overgaan van Microsoft passie naar Apple passie. Hieronder een prachtig filmpje van een jonge Steve Jobs die op een bezielde manier uitlegt waar de passie van Apple voor staat. Wellicht een inspiratie voor Doekle Terpstra. Ter vergelijking heb ik zijn eerste videoboodschap er ook onder gezet.

Wanneer ik op twitter zoek op de hashtag Inholland dan kom ik verschillende berichten tegen. Helaas niet allemaal even positief gestemd. Veel studenten geven af op de organisatie zonder te beseffen dat ze daarmee voor het merk Inholland een hoop schade aanrichten. En daarmee raken ze ook zichzelf. De waarde van een diploma is niet alleen het label van de school wat eraan is gehangen. Dat is misschien slechts 20%. De grootste waarde komt van de persoon die het diploma heeft behaald. En die waarde stop je er zelf in. Die waarde wordt o.a. gevormd door passie. In de eerste instantie passie voor het vak waar je voor studeert. Passie voor de school is daarbij niet een vanzelfsprekend gegeven. Het rare is dat het lijkt dat juist door alle negatieve gebeurtenissen bij veel studenten de passie voor de school lijkt te worden aangewakkerd. Er ontstaat een saamhorigheidsgevoel waardoor iedereen graag op een positieve manier het merk Inholland wil uitdragen. Misschien zeggen we achteraf wel dat deze crisis het beste is wat Inholland kon overkomen.

Maar terug naar het onderwerp passie. Want je wilt natuurlijk graag dat alle zure studenten die zich belazerd voelen een meer positieve kijk op Inholland krijgen. Jammer genoeg is er geen collectieve aanpak hiervoor vanuit de organisatie zelf. Vraag is ook weer of dat zinvol is. Wanneer een marketingcommunicatie afdeling zich hiermee bezig gaat houden dan is het vaak een corporate communicatie verhaal zonder authenticiteit. Het mooie is dat je steeds meer initiatieven ziet ontstaan vanuit de studenten zelf. De betrokken studenten starten op diverse manieren acties om vooral te laten zien dat Inholland ergens voor staat. Deze passie is oprecht en authentiek. Doekle Terpstra doet op zijn beurt zijn best om inspiratie en betrokkenheid uit te stralen. Het is geen Obama of Steve Jobs, maar wat hij zegt en doet komt oprecht over. Het is de eerste bestuursvoorzitter van Inholland die met open vizier naar buiten treedt. En als ik de tweets van de afgelopen week bekijk dan valt dit aardig goed. Hieronder staat een mooie tweet die dit prachtig illustreert.

Wellicht dat Terpstra het icoon voor Inholland gaat vormen en dat hij met zijn passie in staat is om de organisatie te veranderen of eigenlijk meer de goede elementen van de organisatie weer naar buiten weet te brengen. In ieder geval zal hij dit proces voor een groot deel kunnen aanjagen. De rest moet Inholland zelf doen. En dat kan maar op één manier zoals Terpstra hieronder zegt:

Kijk ook op de Facebook pagina We are Inholland

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: