Gewoon goed onderwijs wat is dat dan?

Gisteren maar eens het initiatief genomen om ook mijn steentje bij te dragen aan een positief Inholland geluid. Ik werk nu zo’n 13 jaar voor deze prachtige Hogeschool en loop er al zo’n 17 jaar rond als ik mijn eigen studie er ook bij optel. Ja, en dan heb je natuurlijk het nodige gezien en meegemaakt. Maar laat ik eens teruggaan wat mij er ooit toe bracht om voor de klas te gaan staan. Dat was namelijk dezelfde Hogeschool als waar ik nu voor werk. Toen ik nog zelf les kreeg op de Ichthus Hogeschool ben ik zo aangestoken door de bezielde docenten die daar voor de klas stonden dat ik eigenlijk als direct wist dat ik dat ook wilde. Het was een grote eer dat ik dan ook werd gevraagd om les te komen geven. Eerst bij Social Work en later voor Communicatie. Opeens waren de docenten van wie ik met zoveel plezier onderwijs had genoten mijn collega’s geworden. En nu na 13 jaar ben ik zelf precies zo’n bezielde docent geworden. Daarom gaat het mij ook enorm aan het hart wat ik nu zie gebeuren in de media en hoe alles kapot lijkt te worden gemaakt. Als ik de mooie verhalen moet opsommen die ik de laatste jaren meemaak dan raak ik voorlopig niet uitgeschreven. Maar laat ik er met twee beginnen.

Een aantal maanden geleden kreeg ik de mooiste complimenten van een aantal net afgestudeerde studenten AD Crossmediale Communicatie. Als je te horen krijgt dat je als docent toch wel een inspiratiebron bent geweest en dat ze “het zonder jouw” niet hadden gekund dan voel je oprechte trotsheid. Deze bijzondere mensen kwamen in het begin van hun studie naar mij toe met de vraag hoe ze verder konden komen. Met een aantal inspirerende woorden heb ik ze er toe gezet om vooral eens in het beroepenveld te gaan kijken. En prompt schreven zij zich direct in voor een studentenpitch van de VEA om een nieuw crossmediaal concept te bedenken voor de Koen en Sander Show van BNN. En laten ze toen nog tweede zijn geworden ook.

Het andere verhaal wat ik nog kwijt wil is wat recenter. Binnen ons leerwerkbedrijf NewB kreeg ik begin van dit schooljaar een club mensen om te begeleiden bij het ontwikkelen van een campagne voor ons alumninetwerk Become Linked. Binnen dit soort realistische opdrachten is het altijd belangrijk dat je “een klik” krijgt met zowel studenten als opdrachtgever. Die klik kwam er. En die klik resulteerde in zo’n mooie professionele uitgewerkte huisstijl dat ik niets anders kon doen dit te belonen met een 10. Het is toch wat als je als tweede jaars studenten een communicatie product kan neerzetten dat zo compleet is dat het direct bruikbaar is. Een bijzondere huisstijl met een fenomenaal idee voor een experience eraan gekoppeld. Deze groep heeft ook terecht een NewB Award gewonnen voor “Best Communication Product”. En het mooie is dat hier ook studenten bij zaten van de geplaagde MEM opleiding.

En zo kan ik nog wel even verder gaan. Goed onderwijs is niet het beeld wat de media van ons schetst. Het is inspiratie, motivatie, bezieling, betovering, trots, delen, prestatie, jezelf neerzetten, verder willen komen, mooie dingen maken, ervaring overbrengen en ga zo maar door. Ik zou graag iedereen die ook maar een negatieve mening over Inholland heeft bij deze willen uitnodigen om eens een dagje mee te lopen om te ervaren wat onderwijs is en wat goed onderwijs is. Wat daar staan we voor. Iedere medewerker, manager, student, docent. We are Inholland.

Meer mooie verhalen lezen?
Ga naar: www.facebook.com/weareinholland

Comments
5 Responses to “Gewoon goed onderwijs wat is dat dan?”
  1. Onderwijszaken schreef:

    Wel knap dat je al 13 jaar werkt voor een Hogeschool die nog niet 13 jaar bestaat… 🙂

  2. Onderwijszaken schreef:

    Dat vermoedde ik al; ik was even (te) flauw. Sorry. Bij welk onderdeel van Ichthus werkte je?

    • reneboonstra schreef:

      Bij opleiding Communicatie Creatief. Tegenwoordig Domein Communicatie, Media en Muziek. Ik werk het meeste voor communicatie en dan specifiek crossmediale communicatie. Mede ontwikkelaar van AD opleiding Crossmedia. Wat is jouw link met het onderwijs?

  3. Onderwijszaken schreef:

    In vogelvlucht: ooit Pabo gedaan, daarna onderwijsontwikkeling, mede voor Pabo’s (o.m. in Dordrecht), daarna allerlei functies basisonderwijs, uitstapje van een paar jaar naar de jeugdzorg, via MBO nu naar het VSO toe.

Geef een reactie

