Hoe kan je storytelling succesvol inzetten voor een klein bedrijf?

Ondernemingen, of ze nu groot of klein zijn, moeten opeens sociaal communiceren. Transparantie en service zijn de nieuwe manieren geworden om je te onderscheiden van de concurrentie. Waar bedrijven vroeger nog weleens weg konden komen met het verkopen van gebakken lucht is er nu de kritisch facebookende en twitterende consument die continu over je schouders meekijkt en zelfs mee wil beslissen. Gevraagd en ongevraagd geeft het publiek advies en wil het betrokken worden bij alle facetten van productie en dienstverlening. Er is geen ontkomen meer aan. Doe je het niet dan loop je het risico bij de minste of geringste misstap publiekelijk online aan de schandpaal te worden genageld.

Internet is het synoniem geworden voor een gigantisch vergrootglas waar je niet van weg kan lopen. Als ondernemer moet je ervoor zorgen dat het online uitvergroten van je activiteiten gunstig uitpakt. Daarvoor zal je dus oprecht en zo authentiek mogelijk moeten laten zien wat je doet en je klanten de best mogelijke redenen geven om zaken met je te doen. Dat geeft nogal een verandering ten opzichte van de traditionele marketingcommunicatie technieken die we over het algemeen gewend zijn.

Hoe kan je nu continu een consistent verhaal blijven vertellen waarmee je succes boekt? Wat is nu de zin van nieuwe communicatietechnieken als conversatiemanagement, content strategie en storytelling voor een gemiddelde ondernemer? Aan de hand van een case-study van een kleine haarsnijder en barbier in Rotterdam zal ik in deze blog een uitleg geven waarom iedere onderneming, groot of klein, baat kan hebben bij het effectief toepassen van storytelling.

Terug in de tijd
We gaan terug in de tijd. Om precies te zijn naar het Amerika van de jaren 50 in de vorige eeuw. Rock and roll zag het levenslicht, het leven was een stuk trager en we namen nog eens de tijd voor de dagelijkse dingen. Daarnaast was de maatschappij ook nog eens wat minder feministisch ingesteld als vandaag de dag. Mannen mochten nog mannen zijn en hadden nog hun eigen plekken en gewoontes. Zo was een bezoekje aan de kapper niet iets wat je even tussendoor deed. Je nam daar de tijd voor. De barbershop was de plek waar je even met je maten onder elkaar was en eens rustig de mannenzaken des levens kon bespreken.

Elvis Presley

Schorem: een echte mannenkapper
Onder de naam Schorem bestaat er weer een authentieke “echte mannenkapper” in Rotterdam waar je onder het genot van een goed glas whisky terecht kan voor een uitgebreide knip- en scheerbeurt zonder last te hebben van bemoeizuchtig vrouwvolk.

Schorem01 Foto: Jelle Mollema Fotografie

Schorem is dan ook zeer duidelijk in zijn propositie zoals hieronder valt te lezen:

Eindelijk is het zover, Leen en Bertus openen de deuren van de enige vrouwvrije zone in Rotterdam. Dames, we zijn gek op jullie, maar wij zijn van mening dat elke man recht heeft op een plek waar hij even man kan zijn, en daarom hebben wij besloten het oude ambacht van barbier nieuw leven in te blazen. Geen gezeik, knippen en scheren! Stap terug in de tijd, stap binnen bij Schorem Haarsnijder en Barbier! Wij werken ZONDER afspraak!

Ze doen precies wat beloven. Een humoristisch bord laat zien dat mannen en honden welkom zijn, maar vrouwen absoluut niet.

Schorem02
De succesfactoren van Schorem
Hieronder een opsomming van de belangrijkste punten waarom Schorem zo succesvol is:

  • Schorem richt zich volledig op de behoeften van de klanten
  • Schorem is een beleving
  • Schorem is een consistente ervaring
  • Schorem is een consistent verteld verhaal

Schorem richt zich volledig op de behoeften van de klanten
Daarmee komen we aan bij een belangrijke regel. Maakt een bedrijf volledig zijn belofte waar en doet het wat het zegt? Kortom is men volledig gericht op de behoeften van de klant.

Alle bedrijven die hier niet aan voldoen zijn bezig met een kunstje. Als je niet oprecht en transparant doet waar je voor staat dan ontbreken oprechtheid en authenticiteit. Klanten prikken daar op den duur doorheen. Schorem richt zich volledig op de mannelijke klanten. Klanten zijn gasten zoals ze in het onderstaande filmpje uitleggen.

Schorem is een beleving
Alle uitingen (touch points) van Schorem zijn consistent. Zowel online op de website als offline in de shop ademt het design de sfeer uit van de jaren 50. Deze vorm van referentiële authenticiteit is tot in de puntjes uitgewerkt. Door de aanwezigheid van vele historische attributen (met name originele kappersstoelen uit de tijd van weleer) lijkt het alsof je letterlijk de tijd van de fifties binnenstapt. Het enige verschil is dat de heren behoorlijk zijn getatoeëerd. Dit is dan ook meteen het bewijs dat ze allen de hedendaagse rockabilly subcultuur daadwerkelijk naleven.Schorem03

Maar niet alleen design speelt een belangrijke rol. Ook het gedrag is van groot belang. De klanten worden behandeld als gasten. Wanneer je de vele filmpjes bekijkt die online staan dan constateer je een zeer prettige sfeer in de shop. Niet alleen de manier waarop er de tijd wordt genomen om de klanten te knippen en te scheren, maar ook de extra verzorging. Zo is het niet ongewoon dat klanten een goed glas whisky na hun knipbeurt krijgen geserveerd.

Schorem04

Foto: Jelle Mollema Fotografie

Schorem is een consistente ervaring
Bij Schorem moet je niet aankomen voor leuk permanentje. Je hebt de keuze uit een aantal standaard klassieke jaren 50 kapsels (je kunt zelfs een poster op de website bestellen genaamd: “Barbershop Classics” waarop deze kapsels zijn afgebeeld).

Schorem05

Schorem is een consistent verteld verhaal
Transmediaal gezien is het een verhaal wat consistent wordt verteld over meerdere platformen waarbij er verschillende aanknopingspunten zijn om te participeren. In het onderstaande schema staan de voornaamste kanalen omschreven.

transmediamodel schorem

De contentstrategie van Schorem
Schorem heeft een uitstekende contentstrategie. De content is uitstekend vanwege het feit dat het grootste deel conversatiewaardig is. Voor zijn boek de Conversation Company heeft Steven van Bellechem onderzoek gedaan naar wat nu eigenlijk conversatiewaardige content is. Wat delen mensen online en waar praten ze over? Schorem scoort vooral op content m.b.t. ervaringen van klanten, lifestyle en verhalen van medewerkers. Hieronder een korte analyse van de belangrijkste content van het bedrijf:

  • Online content
  • Offline content
  • Merchandise
  • Conversaties

Online content
Wanneer je de term “Schorem” op Google intikt krijg je een grote hoeveelheid verwijzingen naar artikelen en video content gerelateerd aan het bedrijf. Dat is bijzonder omdat Schorem een algemeen gebruikt woord is om “onbeschofte mensen” mee aan te duiden. Er zijn veel recensies te vinden en vooral de filmpjes zijn de moeite waard om te bekijken. Nog indrukwekkender is de Facebookpagina. Niet alleen vanwege het hoge aantal likes (meer dan 18.000 bij het schrijven van deze blog), maar vooral de foto’s zijn bijzonder. Er is een prachtige mix van smaakvolle zwart wit reportages, vintage foto’s en humoristische beelden te vinden. De content vertelt niet alleen een verhaal, de content is het verhaal.

Schorem06

Zwart-Wit Foto’s: Jelle Mollema Fotografie

Offline content
Naast de online content is het concept in diverse tijdschriften besproken. Hierbij gaat het om lifestyle bladen als BLVD Man en Playboy.

Schorem07

Merchandise
Op de site is een webshop geïntegreerd waar een aantal producten zijn te verkrijgen. Bijzonder is vooral het t-shirt bedoeld voor de vrouwelijke fans waarop twee getatoeëerde handen zijn te zien die de borsten lijken vast te pakken van de draagster. Het t-shirt is natuurlijk een vette humoristische knipoog naar de uitsluitend mannelijke klandizie van de kapper. De fancultuur van Schorem is zo sterk dat de (eveneens vaak getatoeëerde) dames zich maar wat graag laten fotograferen in het t-shirt.Dit levert weer relevante content op. De Facebookpagina heeft zelfs een fotoalbum genaamd The Boob Files waarin alle foto’s zijn te zien.

Schorem08

Conversaties
Wanneer je de conversaties op de Facebookpagina bekijkt merk je een enorme positieve betrokkenheid bij het merk. Vanuit het principe van merkidentificatie zijn de fans continu bezig met het uitdragen van de waarden van Schorem. De community is open zonder hiërarchie. Er is sprake van regelmatige participatie van de barbiers, maar het blijft onopvallend. Conversaties beperken zich niet alleen van wat er zich in de shop afspeelt. Naast de reacties van klanten en fans staan er ook regelmatig berichten op over de reizen van de heren naar Amerika waar ze andere barbershops bezoeken.

Schorem09

Storytelling
In hoeverre kan je het concept van Schorem als storytelling beschouwen? Is er hier sprake van een nauwkeurig opgebouwd verhaal of een slim uitgewerkt concept? Wanneer we puur vanuit een aantal noodzakelijke ingrediënten voor een verhaal kijken dan zouden we er een wat zaken uit kunnen halen. Hieronder een korte analyse hoe je Schorem zou kunnen beschouwen als storytelling:

  • Karakters
  • Setting
  • Conflict
  • Plot
  • Thema

Karakters
Een goed verhaal heeft altijd één of meerdere karakters nodig. Bij Schorem kan je stellen dat de kappers naast hun professionaliteit ook een bepaalde rol spelen met sterke verwijzingen naar films en het verleden. Dit komt naar voren in de manier waarop zij staan afgebeeld op de site en hoe ze converseren via de Facebookpagina.

Schorem10

Foto’s: Jelle Mollema Fotografie

Setting
Setting heeft te maken met de tijd en plaats van het verhaal. In dit geval de barbershop. De duidelijke referentiële authenticiteit met verwijzingen naar de fifties is van invloed op de beleving van de klanten.

Schorem11

Conflict
Een goed verhaal heeft een conflict wat de actie stuurt. In het geval van Schorem is er niet direct een heel herkenbaar centraal conflict. Hooguit zijn er kleine (sub)conflicten te herkennen in de verhalen en conversaties op de facebookpagina. Je kunt wel stellen dat er middels sterke visuele content gespeeld wordt met een gesuggereerde misdadige uitstraling.

Schorem12

Foto: Jelle Mollema Fotografie

Plot
Eerdere elementen in een verhaal leiden uiteindelijk tot een plot (wat er gebeurt). Dit is ook uit meerdere zaken opgebouwd. Wat je kan vaststellen is dat de uiteindelijke (fysieke) experience voldoet aan de elementen zoals deze binnen alle touch points zijn gepresenteerd. De ervaring is overal identiek (online en offline). Ofwel, het uiteindelijke bezoek aan de shop is min of meer te beschouwen als een plot ter afsluiting van het verhaal.

Thema
Schorem is een sprong terug in de tijd. Knippen en scheren is daarbij een experience. De toegevoegde waarde zit in de hele sfeer eromheen.

Schorem13

Conclusie
De manier waarop een kleine onderneming zoals Schorem zich presenteert bewijst dat storytelling geen ingewikkeld proces is. Door op een slimme manier om te gaan met mediakanalen en daarnaast ook vooral zichzelf te blijven is het bedrijf in staat om een grote schare fans aan zich te binden. Schorem een mooi en sterk gepositioneerd concept wat voldoet aan een behoefte. De kracht zit echter in de toegevoegde waarde in de vorm van de beleving die zij weten te bieden. Door vanuit een oprechte passie een bedrijf op te bouwen waar op alle vlakken authentieke elementen in zijn verwerkt is Schorem een succes geworden. Dit bewijst dat storytelling echt goed werkt wanneer het daadwerkelijk in het DNA van je onderneming gaat zitten. Wanneer het teveel is ingezet als een marketingtool dan zal het publiek er snel doorheen prikken.

About these ads
Comments
22 Responses to “Hoe kan je storytelling succesvol inzetten voor een klein bedrijf?”
  1. Vooral de laatste twee regels in je betoog zijn essentieel. Jammer dat ik het voorbeeld niet in levende lijve kan beoordelen, vooral die beperking van 5 kapsels zou ik in de praktijk graag willen zien!

  2. Noortje zegt:

    Fantastisch opgezet en uitgedragen! Voor deze ene keer balen dat ik geen man ben! En een top voorbeeld voor storytelling…

    • reneboonstra zegt:

      Dank voor de complimenten. Mochten jullie nog meer informatie willen hebben over Storytelling bekijk dan ook mijn slideshare: http://www.slideshare.net/creatiekracht. Verder staan er twee gefilmde colleges online: http://wp.me/p14YXg-7L http://wp.me/p14YXg-8i

      Ook de moeite waard om te bekijken is een documentaire gemaakt door een alumnus van mij Ted Alkemade: http://wp.me/p14YXg-9E

      En als laatste tip de Facebookpagina van de minor crossmedia die ik geef aan de opleiding communicatie van Hogeschool Inholland Rotterdam: http://www.facebook.com/minorcrossmedia

      Binnenkort zal op mijn blog meer verschijnen over dit onderwerp. Tevens houden wij ons bij het lectoraat Digital World ook bezig met kennisvalorisatie. Dat wil zeggen dat wij bedrijven helpen om diensten en producten te ontwikkelen m.b.v. Storytelling & Social Media. Volgend jaar starten wij daarvoor weer nieuwe sessies op. Deelname hieraan is tegen lage kosten. Zie voor meer info: tinyurl.com/ahkw9kn

  3. Beste Rene, ik heb jouw artikel met plezier gelezen. Theorie en praktijk heb je zeer treffend beschreven. De mannen van Schorem zijn natuurlijk ècht authentiek. Zij hebben de moed gehad om geheel tegen de trend in toch hun passie te volgen en daar hun bedrijf omheen te bouwen en hun marketing op deze specialisatie te concentreren. Veel MKB ondernemers moeten zich echter eerst van hun unieke eigenschappen bewust worden om hun (content)marketing succesvol in te kunnen zetten. Met vriendelijke groet, Albert Bos – Kendomar Consult.

  4. Ik vind storytelling wel degelijk een heel ingewikkeld proces. Een echt goed verhaal is in de minderheid. Is zeer lastig te vinden. En dan moet het ook nog eens goed verteld worden.

    Vraag het Ira Glass van This American Life maar eens. Het toonbeeld van storytelling. Een term die nu alle kanten opwaait. Ira gooit 4 van de 6 verhalen weg omdat ze waardeloos zijn. Zo ook met bedrijven. De meeste bedrijven hebben een heel slecht verhaal te vertellen. En durven dat niet eens te vertellen. Een echt goed verhaal betekent een life changing experience. Prikkelt iets diep van binnen. Of heeft iets paradoxaals. En blijft niet zuiver aan de oppervlakte maar raakt diep. De meeste bedrijven zullen dat never nooit durven. Die lezen onderzoeken. Doen wat bewezen is en zijn bang om fouten te maken. Laat staan om te experimenten. En dat is voor hun dus ook heel ingewikkeld.

    Ik vind Schorem meer branding dan iets anders. Goed gedaan, daar niet van.

  5. Rene ik heb het artikel met plezier gelezen. Het staat duidelijk geschreven en het is makkelijk te begrijpen. Helaas mag ik de beleving niet beleven, misschien dan toch een T-shirt kopen. Het geeft mij inspiratie!

  6. Bart Sakkers zegt:

    Super goed voorbeeld van storytelling, ik werk zelf uitsluitend b2b en ga eens onderzoeken hoe je dat kan toepassen in b2b.
    Maar ik weet wel dat ik mijn baard laat staan, om mij vervolgens daar te laten scheren, wat een heerlijke old fashioned way to be a man.
    En Rene>>keep up the good work.
    Bart Sakkers

  7. Bart Sakkers zegt:

    Oh ja en dan nog iets : Storytelling is niet dat je vooraf een vastgesteld scenario of script hebt. Natuurlijk heb je wel een bepaalde rode draad nodig die authentiek en zuiver is. Maar daarna moet je als bedrijf flexibiliteit tonen, luisteren naar de ontvangers van jouw gezonden boodschappen. Vervolgens daar weer mee aan de slag gaan. Ik zie steeds meer mogelijkheden, lekker begin van het nieuwe jaar..

  8. Wat een fantastisch verhaal, mooi om te lezen hoe wij ons bedrijf runnen… Hahaha, vooral als je bedenkt dat we heel Schorem bij elkaar hebben bedacht in de kroeg, en pas twee jaar geleden voor het eerst op facebook zaten. Het is natuurlijk mooi om een “succesverhaal” te analyseren, maar feitelijk is het een samenloop van een hoop factoren en vooral het geluk hebben mensen te ontmoeten die met evenveel passie hun werk doen als wij en de ziel van de winkel snappen, onze fotograaf kwam toevallig binnen gelopen en “snapte” ons, net zoals degene die ons geholpen heeft met de beeldvorming en logo’s. Schorem werkt omdat we nooit een rolletje hoeven spelen of een masker op te zetten, het is een winkel geboren uit liefde voor ambacht, historie maar vooral traditie, en inderdaad, je kunt het “kunstje” niet nadoen als je niet hetzelfde voelt als je een honderd jaar oud scheermes of een zeldzame pomade vind. Het bordje op de deur, de tiet-shirts, ik kan er eigenlijk maar een ding over zeggen… Drink bier, pis in je broek van het lachen, schrijf alles op en hoop dat er wat moois tussen zit de volgende dag… Zo niet….? Meer bier drinken.

    Rene, thanks man, echt heel cool om zo over ons shoppie te lezen, want boven alles zijn we natuurlijk zo trots als een aap met zeven lullen, helemaal omdat deze shop in ons eigen 010 staat en we daarmee Rotterdam op de kaart hebben gezet samen met de mannen van de New York Barbershop.

    Schorem Haarsnijder en Barbier.

    • reneboonstra zegt:

      Beste Leen en Bertus,

      Graag gedaan. Natuurlijk is het een analyse vanuit communicatie (ik geef les aan Hogeschool Inholland). De grap is dat als je jullie verhaal legt naast de “theorie” dan klopt het gewoon. En daar heb je geen duur reclamebureau voor nodig om zover te komen. Volgens mij gewoon jezelf zijn, iets moois doen waar je achter staat, lol hebben en over je passie willen praten. Jullie zijn een mooi schoolvoorbeeld van ondernemerschap. Petje af hoe je dat voor elkaar krijgt in deze moeilijke tijden. Nog even leuk om te melden is dat deze blog is gedeeld in een stuk of 20 LinkedIN groepen over communicatie (en daar ook ontzettend veel positieve reacties heeft gekregen). A.s. maandag verschijnt het artikel ook op http://www.crossmedialog.nl (een redelijke grote blog over crossmediale communicatie). Op dit moment is het verhaal ruim 1000 keer bekeken. Wellicht kunnen jullie het verhaal nog delen op jullie Facebookpagina. En misschien een keer een leuk gastcollege voor onze studenten geven (lijkt me onwijs gaaf).

      Ik hoop dat jullie nog lang mogen doorgaan door met jullie prachtige shop en vooral ook leuke content blijven posten.

      René Boonstra

  9. Mike Janssen zegt:

    René, erg leuk om te zien dat jouw post Leen en Bertus hier zelf over aan het woord hebben gekregen. Waar jij vanuit het Communicatie perspectief insteekt, kijk ik er graag naar vanuit Marketing (filosofisch) perspectief. Ik zie drie (merk) waarden en toets die aan anti-polen:

    AUTHENTIEK (trouw aan onszelf, oprecht, 010) versus NEP (nagemaakt, meelopen, 020)
    SLOW (respect voor de scheertraditie) versus FAST ( trendy wegwerp maatschappij)
    ROCK ‘N ROll ( lachen, risico’s durven nemen) versus BRAAF & BURGERLIJK (rationeel, veilig)

    Jullie raken mij met Schorem op GEVOEL. Leen en Bertus, ik ken jullie niet maar wat mij vooral aanspreekt is jullie moed om duidelijk te durven kiezen voor waarin jullie oprecht geloven en daar helemaal voor te gaan. Te gek dat daar een doelgroep op aanslaat.
    Die oprechte passie werkt aanstekelijk. Stiekem denk ik dat dit komt om de passie is waar wij allemaal, diep van binnen, naar verlangen. Jullie passie werkt als een vonk die overspringt op ons en maakt dat wij er foto’s, filmpjes en blogs over maken.

  10. Heel mooi artikel en ik denk een hele leuk zaak om eens geknipt te worden. Helaas te ver weg voor mij. Btw… dat “kan” ipv “kun” in de titel doet toch wel erg pijn. Nog steeds wennen dat nieuwe Nederlands ;-)

  11. goed geschreven, bedoelen ze hiermee niet 3.0?

  12. Geweldig verhaal. Dank je wel. Jullie zijn de kampioenen.

  13. Guido Makor zegt:

    Wát een goed verhaal! Zowel jouw verhaal, René, als dat van Schorem. Ik ga binnenkort langs voor een beleving!

  14. Maximvanoostrum zegt:

    Mooie casestudy met plezier gelezen en weer s wat anders dan het gebruikelijke 10 dingen die je moet weten over concept.

    Vraag: zou je het afzetten tegen ‘de vrouw’ zoals ze ook zelf formuleren niet kunnen scharen onder ‘conflict’?

  15. jacinta holtslag zegt:

    mooi verhaal. mooie filmpjes. werkt inspirerend!

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. [...] Geweldig voorbeeld van Storytelling, Creatiekracht URL bezocht op 18 maart 2013 [...]

  2. […] Geweldig voorbeeld van Storytelling, Creatiekracht URL bezocht op 18 maart 2013 […]



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 1.409 andere volgers

%d bloggers like this: